Čo znamená i-Size?
Kľúčové vlastnosti štandardnej detskej sedačky i-Size ECE R129:
- Zvýšená ochrana pri bočných aj čelných nárazoch
- Povinná bočná ochrana, najmä pre hlavu a krk
- Preprava dieťaťa v polohe čelom k smeru jazdy je povinná až do veku 15 mesiacov, odporúča sa však, aby malo dieťa najmenej 2 roky.
- Inštalácia ISOFIX do detskej sedačky je povinná, takže detskú sedačku i-Size je možné používať iba v automobile Isofix
- Isofix tiež zaisťuje, že je takmer nemožné správne zaistiť detskú sedačku vo vozidle
- Namiesto telesnej hmotnosti nasleduje po výške dieťaťa klasifikácia detskej sedačky a rozmery detského oblečenia v cm (teda i-Size,
Nové nariadenie ukladá povinné bezpečnostné požiadavky na detskú sedačku, čo poskytuje zvýšenú bezpečnosť v prípade nehody.
Čo stálo za vznikom nového štandardu i-Size?
Príliš veľa detí zahynulo pri dopravnej nehode.
Hlavnou príčinou úmrtí detí sú autonehody. A hoci počet úmrtí detí klesol, 10 detí stále zomiera na cestách a každý týždeň je v Európe zranených okolo 1150 detí.
Zdroje: WHO (2007), na základe 18 správ pracovnej skupiny EEVC (február 2006). Prieskum detí vo veku 0-14 rokov v 12 európskych krajinách (2003)
Príliš veľa je zle spojených detských sedačiek.
Zabezpečenie detskej sedačky v aute pomocou bezpečnostného pásu je pre mnohých rodičov príliš zdĺhavé a komplikované, takže veľa, konkrétne 27% rodičov, detskú sedačku nesprávne pripevní k autu!
Na prekonanie tohto problému je najlepším riešením ISOFIX. V prípade sedadiel Isofix je miera nesprávneho zapojenia iba 4% !!
Fakt: Viac ako polovica štandardných detských sedačiek ECE R44 / 04 nie je Isofix, pretože podľa starej normy nie je použitie Isofix povinné.
Fakt: Novú detskú sedačku ECE R129 v štandarde i-Size je možné vyrobiť iba pomocou Isofixu, pretože podľa normy je Isofix povinný.
Fakt: Na cestách je stále veľa starých automobilov, ktoré nemajú Isofix. Aj keď sa Isofix môže v automobiloch po rokoch 2006-2007 vyskytovať častejšie – hlavne ako voliteľná výbava, je Isofix štandardom pre nové automobily uvedené na trh od januára 2011!
Tip: Pri výmene alebo kúpe automobilu sa uistite, či ide o automobil Isofix!
Rodičia príliš skoro prechádzajú na väčšiu detskú sedačku.
Mnoho detí je presunutých z detského nosiča vekovej skupiny 0+ do detskej sedačky vekovej skupiny príliš skoro, už vo veku 9 – 10 mesiacov. Rodičom sa zdá nosič príliš ťažký na to, aby nosili, a nohy dieťaťa vyčnievajú tak, že sa to dospelému zdá nepríjemné. A detskú sedačku vo vekovej skupine 1 je možné používať od telesnej hmotnosti 9 kg, takže veľa rodičov jednoducho prejde na väčšiu detskú sedačku skoro.
Najväčším problémom tejto normy ECE R44 / 04 bolo a je to, že väčšinu detských sedačiek vo vekovej skupine 1 je možné používať iba v opačnom smere, tj v polohe čelom v smere jazdy (zatiaľ čo dieťa je v nosiči otočené dozadu).
Výhodou polohy otočenej dozadu, tj cestovania dozadu v smere jazdy vo veku 0 – 2 rokov, je to, že v prípade prudkého brzdenia alebo kolízie krk dieťaťa nebuchne dopredu, ale zasunie sa späť do hlavy detskej sedačky.
Ak sa dieťa pozerá dopredu pred dosiahnutím veku 2 rokov a jeho krk a hlava sú pri zrážke opakovane vpred alebo bičované dopredu, môže pri nehode, ktorá nebola závažná pre dospelých, tiež utrpieť vážne smrteľné zranenie krku a hlavy.
Slabo osvalený krk by mal držať pomerne ťažkú hlavičku dieťaťa! Pomer tela a dospelého dieťaťa k telu je iba cca. Dosahuje vek 5 rokov.
Hlava a krk sú pri zrážke najzraniteľnejšie časti tela.
Preto je oveľa bezpečnejšie cestovať s dieťaťom v polohe dozadu čo najdlhšie, najmenej však 1,5 – 2 roky!